onsdag 8 juli 2015

Usch vinter vill jag inte ha, men denna bok är ändå bra med all snö ;)

För varning för spoilers! 
Författare: Becca Fitzpatrick
Engelsk titel: Black Ice 
Antal sidor: 316
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2014
Mitt betyg: 10/10 (om man kunde ge 10000000/10 så skulle jag verkligen göra det XD) 

Handling:Ibland lägger man inte märke till faran förrän det är för sent ...

Sjuttonåriga Britt Pfeiffer har hårdtränat inför en vandring i Klippiga bergen tillsammans med en tjejkompis. Men hon är helt oförberedd på att hennes ex plötsligt vill möta upp dem. Innan Britt hinner reda ut sina känslor, tvingar en snöstorm tjejerna att söka skydd i en ensligt belägen stuga. Där gömmer sig två snygga killar som visar sig vara på flykt undan polisen och det dröjer inte länge förrän semestern förvandlas till ett gisslandrama. Fast den ene kidnapparen – Mason – har en enorm dragningskraft och Britt blir förvirrad. Är han verkligen hennes fiende?
I utbyte mot sitt liv går Britt med på att leda kidnapparna nerför bergssluttningen. Under den livsfarliga vandringen lägger hon märke till en rad isande tecken på att en seriemördare går lös bland bergen. En upptäckt som kan leda till att hon själv blir mördarens nästa offer. 

Karaktärer: Alltså jag har bara ett ord att säga, WOW! Nu kommer jag bli lite fangirl här men alltså jag kan inte låta bli. Den här boken och karaktärerna var helt otroliga, jag har bara några små grejer emot vissa men i övrigt så fastnade man vid dem som carlssons klister fastnar vid allt. Vi kan väll börja med Britt, jag gillade henne väldigt mycket. Om jag hade varit i en situation där jag är kidnappad så är jag rätt så säker på att jag hade varit skit rädd men hon höll sig alltid vid bra humör och hade alltid koll på läget. All den mod hon hade var helt otrolig. Jag är otroligt svag för böcker där kvinnan är stark och detta är en bok där jag föll väldigt hårt för just det. 

Det är då inte bara Britt boken handlar om men också Mason/Jude. Han var ju då en av kidnapparna men han ville egentligen ingen illa någon gång. Han var verkligen en man som visste vad han tyckte och väjde inte undan för något han tyckte bara för att någon annan tyckte något men han var väldigt hemlighetsfull och visste sin plan hela tiden och höll den väldigt hårt. Han var verkligen en gentleman till Britt (om det verkar på något som helst vettigt med tanke på att han var en kidnappare), men han ville aldrig henne illa och han såg alltid till att hon var okej och att hon inte mådde dåligt på något sätt. Mellan Mason och Britt så är det bara något år eller två men med tanke på hur manlig och vuxet Mason/Jude better sig så känns det lite ibland som att Britt är ett litet barn gemfört med Mason/Jude. Pågrund utav det förstörs stämningen lite ibland tyvärr. Men jag gillade boken väldigt mycket ändå. 

Sedan har vi ju Korbie, Shaun och Calvin. Jag kan säga ett ord till varje människa. Krobie, skitunge. Shaun, idiot. Calvin, besvikelse. 

Med det lämnar jag karaktärerna med lite mysterium och hemligheter om varje person som ni bara kan få reda på om ni läser boken ;)

Miljön: Hela händelsen sker under vintern så det fanns inte så mycket variation på beskrivandet med tanke på det inte finns så jätte mycket att beskriva om massor av snö. Men det lilla man fick var väldigt bra. 

Jag absolut älskade den här boken. Boken hade karaktärer som man verkligen inte kunde slita sig ifrån. Boken var också så himla spännande, det var verkligen så att man inte ville sluta läsa även om klockan var mycket. Det sista jag tänkte på innan jag somna var hela tiden denna bok, vad skulle hända med dem? Hur skulle dem lösa det? Hur skulle det sluta? Men så kan det väll inte va? Alla dem där tankarna flög igenom mitt huvud ständigt. Boken var hela tiden spännande och den hade massor utav vändningar som man absolut inte var beredd på, man trodde att man visste vad som skulle hända hela tiden men plötsligt så tog det en total vändning och man satt där med munnen nere vid knäna för att man blev helt chockad. Helt otrolig och fantastisk bok! Värd att läsa! 


Några delar tagna ifrån boken: 

’’ Det öser ner, vi har ingen mobiltäckning och vi befinner oss högt uppe i bergen. Ingen panik. Okej?’’ sa Korbie.

’’Jag kände igen den här stugan. De hade visat bilder av den på nyheterna i Oktober förra året när en tjej från trakten, Kimani Yowell, hade hittats mördad där inne’’

’’ Han slog igen dörren mitt framför näsan på mig och till min fasa hörde jag låskolven glida på plats’’


Där fick ni också lite smakprov ifrån boken. Om inte detta får er att bli lite sugna så måste jag tyvärr säga att ni missar en väldigt bra bok, men alla är ju olika ;) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar