fredag 23 november 2018

Dödens märken av Veronica Roth

Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 447
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2017
Mitt betyg: 8/10

Handling:
I en galax styrd av flödet, har varje människa en gåva.

Cyra är syster till Ryzek Noavek, den brutale tyrann som regerar över Shotet - folket. Cyras flödesgåva gör att hon med en enkel beröring kan få andra människor att känna ofattbar smärta, något som hennes bror utnyttjar för att plåga sina fiender. Men Cyra är mycket mer än bara ett vapen i sin brors händer: Hon är motståndskraftig, snabbtänkt, och hon vet vad Ryzek fruktar mer än något annat.

Akos är från den fredsälskande nationen Thuve och har en gränslös lojalitet till sin familj. Han skyddas själv av en mycket speciell gåva, men den hjälper honom inte den dag då han och hans bror tillfångatas av Ryzeks hantlangare.

Nu kastat Akos in i Cyras värld. Till en början tycks klyftan mellan dem oöverstiglig, men snart inser de motvilligt att de är tvungna att samarbeta för att överleva. Dessutom har de en gemensam fiende...

Mina tankar:
Jag har blandade känslor. Jag tycker om boken men ibland förstod jag inte riktigt vart i tiden vi var. Jag upplevde att ibland så beskrevs inte allt så utförligt som jag kanske hade hoppats på vilket gjorde att jag inte riktigt hängde med hela tiden.

Jag tycker om den spänning som finns mellan Akos och Cyra, men kunde känna ibland att den spänningen var inte så oväntad och kanske gjorde att lite av magin försvann lite. Jag tycker om båda karaktärernas bakgrunder och hur de växte genom boken och blev starkare båda två. Jag älskar hur Cyra är den starka och coola krigaren medans Akos är liksom en mjukis som älskar växter och är försiktig. Jag älskar också hur författaren har satt ihop dessa två tillsammans och visar att fördomar som samhället har inte är okej och att om Akos och Cyra tycker om varandra borde de vara med varandra.

Jag har alltså försökt skriva denna recension flera gånger om för att jag har haft svårt att bestämma mig vad jag tyckte om boken. Jag hade svårt med den i början och hålla koll på allt som hände, men sedan sakta men säkert började jag komma in i boken allt mer. Jag absolut älskade idéen med denna bok och den kärlek som finns mellan Akos och Cyra. Trotts ett spännande slut så finns det en del problem med boken som jag hoppas ska rättas till och svaras på i nästa bok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar