måndag 9 juli 2018

Sedan du försvann av Morgan Matson

Författare: Morgan Matson
Antal sidor: 346
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2016
Mitt betyg: 6/10

Handling: Det var Sloane som lyckades dra Emily ur hennes skal och får livet att kännas spännande. Men precis innan det som skulle bli den mest episka sommaren någonsin... försvunne Sloane! Allt hon lämnar kvar är en Att göra-lista med tretton Sloane-aktiga uppdrag som Emily normalt aldrig skulle fått för sig att göra. Men tänk om uppdragen kan hjälpa henne återfinna sin bästa vän?

Mina tankar:
Okej, boken var okej. Men jag har problem med den. Detta är en sådan där feel good och somrig bok. Jag tycker om konceptet och idéen. Jag tycker verkligen om de ihopsatta låtlistorna som man kan lyssna på medans man läser boken och att varje kapitel handlar om en punkt i listan som Emily får från Sloane.

Jag tycker om karaktärerna till viss del och uppskattar mycket hur Emily växer. Hon börjar som en väldigt osäker tjej som inte riktigt vågar göra något för sig själv av rädsla att folk ska döma henne. Men hon växer som en blomma och visar hennes riktiga färger. Jag ska dock vara ärlig och säga det att jag var väldigt frustrerad på henne i början då vi är väldigt olika som personer. Men det är något som är en väldigt personlig sak hur man känner om det. Men hon växte definitivt till en väldigt själv ständig tjej.

Hela boken går ut på att Emily ska hitta Sloane, då hon är helt borta, försvunnit utan ett ord. Boken var väldigt förutsägbar på det sättet att man fatta att hon skulle hitta henne i slutet. Jag tyckte allt var okej tills slutet när hon hittade henne. För mig kändes det tyvärr lite som ett antiklimax. Jag vet inte, jag tror att jag kanske hade en alldeles för stor förväntning att hon skulle ha flyttat till ett slott eller något.

Jag tyckte dock väldigt mycket om tillbaka hoppen i boken. Det var väldigt intressant att få se Sloanes och Emilys vänskap innan detta hände. De delarna gjorde att man kunde förstå just resten av historien, hade de inte funnits tror jag att det hade varit svårt för historien att fortsätta på ett bra sätt.

Jag tycker i hel het att boken var okej. Jag tror att jag hade lite för höga förhoppningar och den inte riktigt nådde hela vägen dit. Jag tycker om konceptet och en del karaktärer. Det finns en hel del saker som man kunnat skriva bättre eller på ett annorlunda sätt. Men det finns också delar som var extremt viktiga för att boken skulle kunna bli hel. Jag vill dock läsa mer av författaren då hennes skriv stil är något jag uppskattade en del. Det var lätt att läsa men också väldigt fint skrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar