fredag 23 november 2018

Glastronen av Sarah .J. Maas

Författare: Sarah .J. Maas
Antal sidor: 399
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2016
Mitt betyg: 10/10

Handling:
I kungadömet Adarlan - där magi och gamla seder förbjudits, och dör härskaren styr med järnhand- kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott. Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling - mördare, tjuvar och soldater - blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe. Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kapten en för livgardet, Chaol Västfall, kommer träna henne. Och båda kommer försöka vinna hennes hjärta. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda. Celaenas kamp för sin frihet övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försöka att förgöra de märka krafterna innan de utplånar hela hennes värld.

Mina tankar:
Vilken bok! Wow! Mina förhoppningar var förvånansvärt inte så höga på denna bok vilket jag brukar vara på många böcker. Men av någon anledning var de inte så höga denna gång. Men wow vilken bok! Även om mina förhoppningar hade varit höga så hade boken överträffat dem! Karaktärerna, historien och framför allt de starka kvinnor som varje bok borde ha, gjorde denna bok alldeles perfekt!

Vi får följa Celaena Sardothien som är landets främsta lönnmördare och hennes väg till överlevnad. Att följa med denna karaktär är helt underbart och en underbar karaktär. Hon är sassy, rolig och framför allt stark. Även om boken har en romans i så tycker jag om hur författaren har skrivit den och skrivit den på ett sådant sett att Celaena inte är helt beroende av den starka snygga mannen. Hon kan ta hand om sig själv helt och även inte förväntar sig att bli räddad av män. Även om boken hade sina cheesy delar med romans, så tycker jag som sagt om hur Celaena trotts detta inte var beroende av att en man skulle ta hand om henne.

Det finns inte en stund i boken som jag var uttråkad. Det hände alltid något eller något med Celaena som man inte kunde vänta för att få se hur hon handskades med det. Världen som denna historia utspelar sig i är också väldigt intressant och annorlunda från vad jag läst tidigare, jag tycker hela världen med magi är väldigt intressant och kan inte vänta för att se hur den utvecklas i nästa bok. Detta är en bok som är väldigt värd att läsa!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar