måndag 5 februari 2018

Verarnas Drottning - Markus av trolyrien ll av Joseph A. Davis

Författare: Joseph A. Davis
Antal sidor: 352
Förlag: Pärlan Förlag
Utgivningsår: 2017
Mitt betyg: 8/10

Handling: Visserligen utropade kung Josua den unga kvinnan Diomeda till arvtagare av tronen i Valarien, men istället har hon drivits i exil. Albrak är på flykt undan Greve Stronius Pärlehand, som har makten i riket och smider ränker som kan betyda undergång för Valarien. Verflickan Ilsa räddas till livet av Albrak när monster anfaller dem och nu följer hon honom som hans personliga tjänare. Denna oförutsedda trio söker tillsammans upp kréernas matriark som vill prata om Valariens framtid. Resan för dem genom den brännande öknen till Sirana, en glittrande stad av glas.

Nu står mycket på spel för Valarien. Vem ska regera? Kan Diomeda finna sin väg? Vilka planer har den gåtfulla och mörka ökengudinnan Sirana för Albrak? Och vilken roll spelar Markus av Trolyrien i allt detta?

Mina tankar: Att komma in i denna värld igen var riktigt roligt. Som förra boken så älskar jag att normerna är helt annorlunda än verkligheten. I denna bok så är det mer kulturkrokar vilket gör att jag flertal gånger sitter och skrattar högt. Men det är också underbart att visa att det finns kulturkrokar och att även om vi är olika så kan man respektera varandra.

Det var än en gång mysigt att träffa karaktärerna och följa dem på deras resa. Denna gång var resan lite annorlunda. Denna gång så fick man följa med Diomeda och Albrak mer än i förra boken. Vilket var riktigt roligt i sig men jag saknade Markus en stor del av boken. Markus var med en del av boken, men väldigt kort del tyckte jag. Jag hade önskar lite mer av honom.

Jag tyckte att historien var spännande, rolig och äventyrligt. Denna gång tycker jag dock att den röda tråden var bättre. Jag tycker inte att det fanns delar som var mindre tempo som jag upplevde i förra boken. Jag tycker att denna gång var tempot jämnt och jag hade lättare att att hänga med då jag upplever att författaren har blivit noggrannare på att förklara händelser.

Men som slutord måste jag säga att denna bok var riktigt underbar och jag önskar alla skulle få ta del av denna underbara värld som författaren har skapat. Så har ni möjligheten så läs denna serier med böcker!

Tack så jätte mycket till författaren och förlaget som skickade detta recensions exemplar till mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar