måndag 4 december 2017

Poppy Pym & Faraos Förbannelse av Laura Wood

Författare: Laura Wood
Antal sidor: 318
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2016
Mitt betyg: 6/10

Handling: Poppy Pym var bara ett spädbarn när hon övergavs av sina föräldrar och lämnades till en kringresande cirkus. Som tur är fick hon en underbar uppväxt på cirkusen, omgiven av akrobater, trapetskonstnärer, jonglörer och den karismatiska föreståndarinnan Madame Pym.
Men när hon fyller elva år bestämmer hennes cirkusfamilj att det är dags för Poppy att få en mer traditionell utbildning - och skickar henne till den tjusigaste internatskolan Saint Smithen's. Först trivs hon inte alls. Skolan är raka motsatsen till den härliga tillvaron på cirkusen. Men så blir en antik egyptisk ädelsten stulen och det börjar hända saker på skolan... Mystiska saker. Otäcka saker! Poppy kallar samman hela sin cirkusfamilj för att tillsammans med dem leta rätt på ädelstenen och få slut på farligheterna. Men kommer de att hinna? Eller kommer de alla att drabbas av Faraos förbannelse?

Mina tankar: Jag har en stor del av mitt liv älskat cirkus. Jag bara älskar hur de olika människorna kan böja sig slänga sig och jonglera med så många olika grejer. Jag blev så fascinerad av den världen att jag faktiskt själv till sist ville vara en del av den. Jag har i ca 6 år tränat cirkus på min fritid. Så denna tema på bok kan man verkligen säga föll mig i smaken.

Jag älskar temat med cirkus och tycker det är en rolig ide att ha en bok i. Jag vet bara om en till bok som utspelar sig med cirkus tema. Så att denna bok finns gör det mer roligt. Jag äskade Poppy! Att hon faktiskt vågar allt, att hon vågar prata för sig, att hon vågar testa på nytt och att hon håller sig stark rakt igenom hela boken. Go Poppy!

Det som jag kanske tycker är lite problem i denna bok är att den känns lite för förutsägbar. Själva mysteriet som boken går ut på känns som ett vanligt mysterium i många olika barn böcker. Jag saknade helt enkelt lite mer originalitet. Så av denna anledning får den 6/10.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar