söndag 3 januari 2016

Utpost av Ann Aguirre :) Spoiler varning!


Författare: Ann Aguirre 
Antal sidor: 305
Förlag: Modernista (Jätte tack för boken!)
Utgivningsår: 2012
Mitt betyg: 10/10 

Handling: 

Ingenting är sig likt för Spadertvå. När hon levde under jord betraktades hon som vuxen. Numera, i staden Räddning på Ovansidan, uppfattas hon som en ung problemtjej, och hon måste gå i skolan. Men Spadertvå passar inte in bland de andra tjejerna: Det enda hon kan är att slåss.Dessutom har hennes stridspartner Tålig tagit avstånd från henne. Hennes känslor för honom har inte förändrats, men han verkar inte ens vilja komma i närheten av henne längre. Förvirrad och ensam letar hon efter ett sätt att komma bort från staden.
Hon anmäler sig som frivillig till de sommarpatruller som skyddar odlarna medan de arbetar på fälten utanför stadsmuren. Det brukar vara ett rent rutinuppdrag, men situationen har förändrats på Ovansidan. Missfostren håller på att bli smartare. De spanar. Väntar. Planerar. De tycks ha bestämt sig för att krossa Räddning. Det krävs en orädd jägarinna som Spadertvå för att stoppa dem.





Mina tankar: Så jag kan säga att jag har väntat ett långt tag för denna bok att komma ut för att få veta fortsättningen och jag helt klart inte besviken! Det kändes bara så underbart att få träffa alla och läsa om alla i boken igen. Stalker, Tålig, Tegan och såklart Spadertvå. Att få komma in i Spadertvås huvud och få läsa om hur hon tänker är verkligen en fröjd. På många olika sätt och på många olika sätt ser jag mig själv i henne också. Jag kan verkligen relatera till att hon tycker man inte alltid behöver uppföra sig som en flicka utan kanske lite av en ''kille''. Att vara typ en pojkflicka, bara för att man gillar vissa saker så ska det plötsligt inte vara okej för att man är tjej och inte kille. Att man är lite annorlunda bara för att man gillar vissa grejer som en tjej vanligtvis inte brukar gilla har jag verkligen varit med om en hel del när jag var liten. Så jag känner verkligen för henne när hon måste gå igenom allt som händer runt omkring, speciellt mot henne. Men det är också verkligen det som jag gillar med Spadertvå, hon är inte rädd att vissa vem hon är. 
Under bokens gång så händer det en hel del mellan Tålig och Spadertvå som kanske gjorde mig lite förvirrad. När Tålig har blivit bortförd utav dem när missfostren och hittas igen utav Spadertvå så uppför han sig lite konstigt tycker jag. Jag förstår att han har sett sin egna vän styckas upp och allt, men jag trodde verkligen att han inte var den som blev förstörd på det sättet. Att han undvek Spadertvå gjorde mig lite förvirrad då. Vill han ha henne eller inte? Vad är det som händer här liksom??
Som vanligt var miljön bra beskrivet och man fick verkligen en bild av allt. Jag kunde verkligen se Räddning framför mig hur det såg ut. Men något jag verkligen vart fascinerad av i denna bok var hur författaren har knutit ihop och bakat in de småledtrådarna om vart i världen de befinner sig i.  Hur hon har bakat in ett speciellt samhälle som hon själv pratar om i slutorden är en antropologisk hypotes baserad på tillgänglig data gör mig verkligen fascinerad också. Jag tycker verkligen att denna bok är väl genomtänkt och det märks verkligen. 
Nu har jag ju läst ut denna bok men ärligt, måste jag verkligen vänta ända till September tills nästa kommer ut?! Kommer säkert drömma om nästa bok ända tills den kommer ut på svenska ;)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar