fredag 8 januari 2016

Ja jag har mens, Hurså?

Författare: Clara Henry 
Antal sidor: 192
Förlag: Forum (Tack för e-boken!)
Utgivningsår: 2015
Mitt betyg: 10/10

Handling: 
Mens alltså. Vad är det egentligen? Och varför är det så pinsamt, att en gömmer tampongen i tröjärmen på väg till toaletten? Komikern och Youtube-fenomenet Clara Henry har svaren. För alla som väntar sin första mens, har fått mens eller har någon i sin närhet som klagar över denna fantastiska plåga, förklarar hon vad det innebär att ha en livmoder. 

Har du alltid undrat vad mens  är, varför det kan göra så fruktansvärt ont i magen eller varför det enda du vill göra ibland är att äta choklad och titta på söta kattvideor? Har du reagerat på hur tabubelagt det är att prata om något som hälften av jordens befolkning går igenom en gång i månaden under hela sitt fruktbara liv? Och framför allt: har du letat efter det bästa svaret till frågan ”har du mens eller?”

Mina tankar: 
Ja vid det här laget så har ni ju förstått beroende på titeln och bilden vilken bok det är som jag ska prata om. Jag kan börja med att helt enkelt säga äntligen! Jag har längtat så länge för att få läsa denna bok och äntligen har jag gjort det och jag älskade den! Jag har alltid varit rätt så öppen med min mens men med denna bok vart jag nog faktiskt lite extra öppen om den. Jag känner verkligen att efter denna bok kommer jag absolut aldrig att skämmas över att kanske be om en binda eller att be om att få låna toan på ett cafe, även om man inte köpt något, för att byta en binda. Jag har även fått en hel del tips på hur man kan göra för att se till att mensen kanske inte är det värsta i månaden. Clara Henry har verkligen skrivit denna bok bra. Jag kände bara till henne genom sitt namn och att hon hade pratat om mens på youtube. Jag visste inte så värst mycket mer om henne förrän denna bok kom ut, så att få läsa om mensen samtidigt som man såg och hörde hennes tankar i boken var verkligen underbart. 

Som sagt så skrev Clara denna bok jätte bra, hon har verkligen humor och jag kunde komma på mig själv garva stundtals gånger. Hon har verkligen skrivit den satt det passar den nya generationen mensare. Det är verkligen inte massor av svåra förklaringar som läkare ger utan förenklade förklaringar satt en icke läkar hjärna förstår. Det var verkligen underbart, för nu fattar jag verkligen vad mensvärk är till exempel. Ni kanske tror att ni vet vad mensvärk är, men sorry jag vet lite mer om ämnet så säga tack vare hennes bok ;) 

Är ni nya mensare eller kanske mensare som tror att ni vet allt men skulle behöva kanske lite mer tips, då är detta verkligen en bok för dig! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar