tisdag 16 december 2014

Blodsmagi av Tessa Gratton

Titel: Blodsmagi
Författare: Tessa Gratton
Betyg: 6/10
OriginalSpråk: Engelska
Originaltitel: Blood Magic

Källor: 
Mig själv och B Wahlströms.

Handling:
Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod. 
Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj – till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod. 
Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det – så vill hon vara med honom. 
Men boken är inte det enda som   är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det – så vill hon vara med honom.

Tankar:
Detta var en rätt mysig bok men den var definitivt lite trög ibland. Men den var ändå bra och gripande. Den var som sagt lite trög ibland och det gjorde att när det väll hände något så vart man inte tillräckligt känslosam. Som ett exempel (spoiler!!) reses död. Den kom liksom bara plötsligt, jag hade viljat att man var lite mer med i vad som hände innan han bara dog, hoppas ni förstår vad jag menar. Men den kom bara liksom POOM! BANG! DÖD!, detta gillade inte jag vilket gjorde att jag sänkte lite på betyget. 

Men karaktärerna var rätt bra! Jag gillade speciellt Rese. Han var liksom den stora brorsan som kunde trösta lilla syster och var den som vaktade henne med sitt liv, när han dog så blev boken lite tråkig (enligt mig). 
Sedan har vi ju de två tonåringarna, Nick och Silla. Jag kallar dem tonåring för att ibland så betedde de sig lite töntigt, till exempel när dem bråkade så var det lite töntigt tjafs. Men de hade ibland några gripande uttalanden. 

I övrigt så har Tessa skrivit en bra bok. Det ända var att hon hoppade mellan grejer lite för fort, vilket gjorde att man vart lite förvirrad. 

Tack B Wahlströms för boken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar