måndag 13 november 2017

Kungens Fånge av Victoria Aveyard


Författare: Victoria Aveyard
Antal sidor: 511
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2017
Mitt betyg: 10/10

Handling: I tredje delen av Victoria Aveyards Röd drottning-serie prövas lojaliteter på alla sidor. Mare Barrow är fånge, maktlös utan sin blixtförmåga, hemsökt av de förödande misstag hon begått. Hon lever på nåder av den förrädiske unge man som hon en gång älskade, Maven Calore. Numera är han kung, och han fortsätter att väva sin döda mors nät för att behålla kontrollen över sitt rike - och över sin fånge. Samtidigt fortsätter Mares gäng av blandblod och röda att organisera sig, träna och expandera. De förbereder sig för krig. Och Cal, prinsen som befinner sig i exil och har sitt eget romantiska intresse för Mare, är beredd att göra allt för att få henne tillbaka. När blod ställs mot blod, förmåga mot förmåga, finns det kanske inte någon kvar som kan släcka elden - och Norta, så som Mare känner det, riskerar att förtäras...

Mina tankar: Jävlar vilken bok! Man blir både arg och förälskad i den samtidigt! Som med de andra böckerna i denna serie så är man igenom en berg och dalbana av känslor. Så fort man tror att det kommer bli på ett sätt så kommer en total vändning! Jag som många vet älskar när det är drama i böcker och snacka om drama i denna bok!

Men såklart är denna bok mer än bara drama och att jag bara älskar denna serie. Den är också väl ogenomtänkt. För att en bok som denna ska kunna fungera på så bra sätt som den gör så måste man alltid ha tänkt flera steg innan man skriver något. Detta tycker jag Victoria gör riktigt bra! I denna bok så upplever jag att spänningen håller hela vägen. I den första boken så fanns det ett parti där det gick lite för långsamt och i andra boken så märkte man att det var en mellan bok. De var absolut inte dåliga utan de hade bara sina brister som många andra böcker, men denna bok tycker jag verkligen sticker ut bland de andra i denna serie. Man kommer karaktärerna ännu närmare och man förstår mer bakomliggande känslor som till exempel Maven har. Man får också följa fyra olika perspektiv vilket gör att boken och karaktärerna blir ännu mer levande och spännande.

Många gånger så blir man arg såklart, precis som i de andra böckerna med Mavens dumma idéer. Samma sak händer i denna bok, man blir så otroligt förbannad att man vill slänga boken i väggen, men man gör aldrig det för man kan inte släppa boken från händerna. Så samtidigt älskar man den känslan men också dramat. Som sagt världens berg och dalbana av känslor.

Men jag är överlag väldigt nöjd med denna bok och hur bra den var! Jag älskar karaktärerna och att Victoria skrivit från olika perspektiv denna gång. Ett stort plus är också att på den svenska utgåvan finns det ett citat från denna blogg (stolt :) ). Så de jag vill säga är att älskar du drama i böcker som mig så kommer du älska denna bok!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar