måndag 28 september 2015

Röd Drottnin, är ditt blod rött eller silver? (VARNING FÖR SPOILERS!)

Författare: Victoria Aveyard
Engelsk titel: Red Queen
Antal sidor: 378
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2015
Mitt betyg: 9/10

Handling:
I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön, utan efter blod. De silverblodiga – de silvriga – är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån – och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll…

Mina tankar:
Gud vad jag har längtat för att läsa denna bok! Jag har försökt att inte läsa allt för många recensioner innan jag läste själva boken men det måste jag säga har varit svårt att hålla sig undan ifrån. Jag har hört så otroligt många grejer om att den ska vara bra och ett otroligt maktspel mellan olika personer och människo slag, men något som jag har lyckats hålla mig undan ifrån är att inte veta allt för mycket om vad som händer och vad boken handlar om, vilket har gjort att jag inte har haft allt för stora förväntningar på boken, vilket är en jävla tur! För att så här i efterhand så har jag läst recensioner på denna bok och konstaterat att jag gjorde ett bra val att inte läsa för många recensioner innan för att alla recensioner jag har läst nu i efterhand så säger dem att dem har haft allt för stora förväntningar innan dem började läsa den. 

Jag tyckte faktiskt verkligen om denna bok men ändå finns det några grejer som gör att den inte får fullpott på betyget och det är för att jag vart verkligen förvirrad, jag kunde sitta och läsa och skapa mig en bild där det var medeltiden men plötsligt så kom det övervakningskameror och bilar bland allt. Jag förstår att det ska vara någon slags science fiction värld men då tycker jag att medeltids förklaringar på olika grejer gör en lite förvirrad, är det bara jag som tycker så? Sedan så är fantasy en så otroligt svår genre där om man ska skriva något så måste det vara otroligt skickligt skrivet för att den som läser ska kunna få sig en bild av hur det ser ut. Men tyvärr så tycker jag att på vissa delar så har Victoria inte riktigt skrivit tillräckligt mycket för att man ska förstå och det är lite ledsamt. När Mare får en ny historia om sitt liv så tog det till exempel mig kanske ett kapitel innan jag förstod att den historien var påhittad åt henne och att det inte var sanning, där tycker jag då att Victoria hade kunnat förmedla det bättre. Sedan så tog det tyvärr ca 70 sidor innan det vart verkligen spännande för mig och i mitten av boken så började den tappa tempot, men herregud dem sista kanske 90 sidorna hade mig som klistrad vid boken jag ville inte släppa den utan den var utläst alltså. Det kanske låter som att jag sågar boken helt och hållet men mistro mig rätt, jag älskade denna bok! Historien var bra uppbygd och väldigt bra strukturerad som gjorde att det inte vart för mycket av något eller alldeles för lite av annat, det var som vi säger här i Sverige precis lagom. 

Jag vart helt klart fast vid karaktärerna, många säger att det var en kärlekstriangel men jag skulle nog faktiskt säga att det var en kvadrat kärlek (fyra människor XD). Även om Kilorn inte alltid var där så visste man att hon älskade honom på något sätt, Cal är uppenbart även om hon förnekar det genom nästan hela boken och sedan så har vi Maven (Spoiler!DEN LILLE JÄVELN!  Slut på spoiler här.)  som jag inte kan säga något om för att då skulle jag förmodligen spricka  (alla som läst boken förstår denna känsla). Ibland så kände jag att jag stod på den ena sidan av killarna och sedan den andra så jag hade lite svårt att säga vad jag tyckte om dem alla, men kan ju säga att jag hade klart vad jag tyckte om alla i slutet av boken.... 

Jag vart absolut inte besviken på denna bok, jag gillade den och tyckte ändå att den hade en originalitet. Många har sagt att den liknar Hungergames eller Divergent, jag tycker att denna är i samma genre och alla dem böckerna i fantasy nu för tiden är ungefär på detta sätt men jag tycker ändå inte att denna bok liknar alla dem andra den är annorlunda. Jag kommer helt klart att läsa nästa boken i serien men alltså det svider lite i hjärtat att nästa kommer ut på engelska i februari nästa år och sedan tar det ett tag för den att bli översatt så jag kommer ha problem att vänta. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar