lördag 21 april 2012

Recension på Hamlet

Att vara eller icke vara, det är frågan!!
Källor: Mig själv:)

Handling:
Staten Danmark befinner sig i kris. Kungen har dött, och hans bror har efterträtt honom på tronen, trots att kronprinsen redan är trettio år gammal. Landet står på randen till krig eftersom Norge gör anspråk på bitar av land som enligt ett gammalt avtal hör till Danmark. Det rustas, kanoner gjuts och order har givits om högsta beredskap.Mitt under detta kaos hemsöks Hamlet,av sin faders vålnad, som kräver att sonen hämnas det mord som släckt faderns liv. Vålnaden tvingar Hamlet till lojalitet genom att få honom att lova glömma allt annat som upptar hans sinne - inklusive den starka kärleken till Ofelia, dotter till kungens premiärminister.Hamlets gestalt och hans och Ofelias,kärlek utmanar de gamla strukturerna så till den grad att vansinnet verkar vara den enda utvägen. I en vanvettig värld av idag där maktlystna diktatorer utmanas av hoppfulla, vredgade folkmassor, där rustningen fortgår, och bomber fortfarande ses som lösningen på ekonomiska och sociala konflikter, är Shakespeares mästerverk ännu väsentligt och aktuellt.

Karaktärer: Dem på den här teatern spelade väldigt bra enligt mig:) Men jag är ju bara 13 år så jag kan ju inte precis veta om det var det bästa. Men enligt mig så spelade dem väldigt bra:) Dem levde sig in i den väldigt mycket och det tycker jag var bra:) MYCKET BRA!!!! :)

Språk: Språket i hamlet är gammal svenska och det kan vara svårt att hänga med ibland. För att många av orden dem andvände hade jag aldrig hört. Så det är lite svårt att hänga med om man inte kan flyttande gammal svenska:/

Jag tyckte att pjäsen var bra och den är värd att se. Om man inte gillar att sitta på en stol i tre timmar så är den här pjäsen inget för dig. Den är värd att se men den är inte den bästa som jag någonsin har sett men den var okej :)

Ps. jag kommer inte att hinna med en recension på För evigt idag men den kommer antaglingen i morn:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar