måndag 18 september 2017

Ivy Pocket av Caleb Krisp

Författare: Caleb Krisp
Antal sidor: 396
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2015
Mitt betyg: 9/10

Handling: Ivy Pocket är en vandrande katastrof som gång på gång väcker ilska och frustation hos de snobbiga aristokrater hon arbetar för.
Men bilden som vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad...
När Ivy blir kvarlämnad i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband ( som det möjligen vilar en förbannelse över ) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från och med det ögonblicket kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd.

Mina tankar:
Ivy, Ivy, Ivy! Vilken karaktär! Men herregud vilka grejer denna karaktär också hittar på!
Jag har försökt skriva denna recension flera gånger men kommer hela tiden på mig själv med att inte riktigt veta hur jag ska börja för varje gång jag börjar slutar det med en skratt attack! Haha, jösses vad jag har skrattat medan jag läst denna bok! Ivy är en sådan karaktär där man skrattar stundtals för de grejer hon gör, men man sitter också väldigt ofta och pratar högt för hon är påväg och säga något hon inte bör eller gör något hon inte bör göra. Vilket är varför jag verkligen älskar denna bok! Det får på något sätt minnen växa fram av när jag var liten och upptäckte Sune böckerna. För så som jag skrattade åt de böckerna har jag inte gjort på länge förrän denna bok.

Men förutom karaktären är denna bok väldigt intressant och läsa. Jag tycker det är så intressant att författaren valt att denna bok ska utspela sig under 1800-talet och inte under ''modern'' tid. Jag tycker detta är något som är väldigt bra för de som just är i åldern 9-12 år som är bokens läsålder. Jag tyckte att författaren använde sig ibland av ord som är lite ''svårare'' som barn då kan lära sig vad de betyder. Så inte bara läser de en rolig och välskriven bok, utan de kan också lära sig en del av historia.

Vi måste också prata lite om bilderna som finns i boken. De är väldigt gulliga och är väldigt snyggt ritade, men de ger också lite liv till boken på de sättet att man får en bild av hur Ivy ser ut och jag tror det gör det också mer levande för barn att ha ett ansikte till karaktären. Jag tycker bilderna var väldigt fina och roliga då vissa visar de roliga händelserna i kapitlet.

Tycker du om roliga böcker och fina illustrationer då kommer du helt klart tycka om denna bok!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar