onsdag 22 juli 2015

The Walking dead: Tills döden skiljer oss åt


Titel: The Walking Dead: Volym 1 Tills döden skiljer oss åt
Författare: Robert Kirkman 
Tecknare: Tony Moore 
Antal sidor: 144
Förlag: Apart förlag (Tack för boken!)
Utgivnings år Sverige: 2014


Handling:
En epidemi av apokalyptiskt format har svept över världen och väckt de döda till liv. Smittan har på bara några månader fått civilisationen att kollapsa; kvar finns inga myndigheter, inga affärer, ingen post eller kabel-tv.

En av få överlevande i denna skrämmande framtid är Rick Grimes. Alldeles nyss var han en fridfull amerikansk småstadspolis. Skild från sin familj får han kämpa på liv och död för att försöka finna sin fru och sitt barn. Vilka är egentligen farligast? De döda eller de levande?


I en värld befolkad av döda tvingas vi till slut att börja leva


Mina tankar: 
Jag har hört mycket bra om The Walking Dead som tv serie men jag hade absolut ingen aning om vad jag missade. En del av mina vänner tittar på serien och dem har sagt att jag borde börja titta på den men jag har alltid tänkt för mig själv att jag inte riktigt gillar iden med zombies. Men under allt det där så har jag nog alltid varit lite sugen på att titta vad alla pratar om. Man kan väl säga att jag vart lyckligt överraskad om hur bra den var. 

I början av detta serie album så finns det ett förord ifrån författaren där han förklarar hela iden om The walking dead och lite av hans tankar runt det. Jag kände att det förordet gjorde att man började rulla igång huvudet om hur det verkligen skulle vara om jordens civilisation skulle kollapsa på det sättet. Det gjorde också att jag började bli mer intresserad. Jag fortsatte läsa och vart mer och mer intresserad och spänd över hur det skulle gå för Rick och dem andra. Jag absolut älskade handlingen även om det fanns massor av zombies i den. 

Jag vart också väldigt överraskad över hur bra man kan rita detaljer och fortfarande få det intressant i svart vit. Jag har av någon anledning alltid haft en uppfattning om att ett serie album är bäst och finast i färg men jag har nu helt klart ändrat uppfattning. Helt otroligt vackert ritat är det. Jag kunde läsa och läsa, men jag stannade alltid en stund bara för att studera bilderna, så mycket olika detaljer som var så vackert. Men det ända problemet jag hade var att se skillnad på Rick Grimes och Shane ibland, när dem båda hade på sig sina polis kostymer så hade jag problem att se skillnad på dem. 

Så jag gillade verkligen detta serie album och kan helt klart rekommendera detta till alla som gillar zombies och annorlunda handlingar. Jag kommer helt klart börja se serien och kommer absolut läsa dem andra delarna. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar