måndag 4 februari 2013

Den vita katten :) Spoiler varning!!!

Titel: Den vita katten
Författare: Holly black
Sidantal: 282
Betyg: 9/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The white cat

Källor:
Jag själv :)
och
Ponto pocket.

Handling:
Tänk om dina drömmar plötsligt kändes mer verkliga än dina minnen?
Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död – de är berörare. Beröring är olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar. Men Cassel, som är den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Hans mörka hemlighet är av en annan sort – för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila.
Cassel har sedan dess omsorgsfullt upprätthållit en så gott som normal identitet, eftersom allt han vill är att förtränga de oerhörda skuldkänslor han bär på. Han försöker också undvika sin familj, som han vet samarbetar med maffian. Men när hans skrämmande mardrömmar om en vit katt sammanfaller med hans två bröders hotfulla beteende, så känner han instinktivt att något är mycket fel, och fasaden rämnar. Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment, och med det uppdagas en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.

Språket: Språket var väldigt bra i den här boken, inga stavfel vad jag kunde se och den var skriven så ett sånt sätt att det var lätt att läsa den.

Karaktärer: Jag bara älskar Cassel! Han är så cool! Hans sätt att vara är bara så skön! och så klart så älskar jag den vita katten (Lila) hon är så otroligt bra! Jag gillar inte direkt Philip men det kan ju bero på att han är elak.

Jag tyckte om den här boken. Kanske inte den bästa jag har läst men den kommer i alla fall stå vid favo böckerna. Jag bara älskar Cassel och den vita katten! Språket var lätt att hänga med i, så jag säger bara en sal! LÄS DEN!!!!

Nu läser jag:
Beautiful Creatures av Kami Garcia och Margaret Stohl


1 kommentar:

  1. Hej, just nu har vi en tävling på Bokgläntan där man kan vinna bland annat 150 kr i presentkort. Vi har skrivit om texten på låtar så att de handlar om böcker och tävlingen går till så att man ska gissa vilka böckerna vi sjunger om är:)
    Kika gärna in: http://bokglantan.wordpress.com/2013/02/12/tavling-4/

    SvaraRadera